Subsidieregeling: EIA
Het project
Müller Fresh Food Logistics is een all-round logistiek dienstverlener voor de levensmiddelenindustrie. Men is gespecialiseerd in gekoelde warehousing en distributie van levensmiddelen. Het zwaartepunt van de dienstverlening ligt hierbij in de Benelux. Dagelijks belevert men alle distributiecentra van retailers, groothandel en het foodservice/out-of-homekanaal. Tevens levert men binnen 24 uur gekoelde zendingen door heel Duitsland. Verder bestaat de specialisatie uit het vervoer van vers hangend vlees vanuit Nederland, België en Duitsland van en naar o.a. Italië en Slovenië.
LZV-combi
LZV staat voor Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie, ook wel Ecocombi genoemd. Dit is een vrachtwagen die meer vracht kan en mag vervoeren dan een gewone vrachtautocombinatie. Een LZV is maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar, terwijl een gewone vrachtwagen maximaal 18,75 lang is en (in Nederland) maximaal 50 ton zwaar mag zijn. Omdat het brandstofverbruik nauwelijks stijgt, wordt bij het transporteren van goederen per LZV ruim 60% brandstof bespaard. Er bestaan zeven mogelijke LZV-varianten. De varianten hebben te maken met de samenstelling van trekker met verschillende opleggercombinaties. Müller heeft gekozen voor de combinatie die in bovenstaande afbeelding is weergegeven.
Met deze techniek kan veel efficiënter vervoerd worden, juist op de grote volumestromen waarvan bij Müller sprake is. Daarnaast kunnen beide opleggers afzonderlijk als cityoplegger gebruikt worden, dus is additioneel voor- en natransport niet meer nodig. Bovendien is de LZV combi mogelijk zonder gebruik te moeten maken van een extra dolly.
Er is een generieke EIA aangevraagd en goedgekeurd op de LZV opleggers en de aanpassingen aan de trekker. Deze dragen direct bij aan de energiebesparing die met deze investering wordt gerealiseerd. Een standaard oplegger heeft 33 Euro-palletplaatsen, deze LZV combi heeft 53 Euro-palletplaatsen (20 stuks in de voorste oplegger, 33 stuks in de achterste oplegger; ruim 60% meer belading.
Het resultaat
De positieve beschikking is ontvangen en de LZV-combi is inmiddels succesvol in gebruik genomen. De eerste resultaten op het gebied van brandstofbesparing zijn zeer bemoedigend.
Rol SubVice
SubVice heeft de mogelijkheden geïnventariseerd, de aanvraag verzorgd en de inhoudelijke vragen van de subsidiegever naar volle tevredenheid beantwoord. Daarnaast is zij betrokken bij meerdere projecten van deze onderneming.